đŒ
Musikhistoria
BÄde under medeltiden och renÀssansen sÄ skrev kompositörer genrellt musik för kyrkan. Allt vi lyssnat pÄ hittills har varit kyrkomusik. Men nu kommer en ny period, med en ny syn pÄ musik!
Nu gÄr vi vidare till Barocken, som i musikhistorien Àr Ären 1600-1760. Vi skall lÀra oss begreppen opera och oratorium.
Redan under renÀssansen hade kompositörerna börjat skriva mer musik för andra Àn kyrkan, till exempel för rika familjer som hade egna musiker och sÄngare som skulle underhÄlla dem. Men nu under barocken sÄ exploderar det!
Man kommer pÄ att man tycker att musiken har ett vÀrde i sig. Musiken finns alltsÄ inte bara till för att fÄ fram ett budskap i kyrkan (kommer du ihÄg brÄket pÄ Palestrinas tid om monofoni eller polyfoni? Det handlade ju om att man skulle höra budskapet/texten sÄ bra som möjligt).
Vill man skriva musik öppnar sig under barocken flera möjligheter Àn tidigare. Under renÀssansen kanske mindre ensembler (en grupp som spelar musik tillsammans) fick spela hos de allra rikaste ibland, men nu finns det mÄnga nya möjligheter. Musiken Àr inte lÀngre till bara för kyrkans gudstjÀnster, och för de allra rikaste.
En av kompositörerna under barocken Àr Antonio Vivaldi. Han Àr uppvuxen i, och jobbar under mÄnga Är i, Venedig i Italien. KÀnner du till Venedig? DÀr Àr gatorna av vatten! Man tar bÄten överallt, i stÀllet för bilen. Det ser du pÄ bilden ovan.
Född: 4 mars 1678 i Venedig, Italien
Död: 28 juli 1741 i Wien, Ăsterrike
Period/stil: BAROCK
KĂ€nda verk: De fyra Ă„rstiderna, Gloria
(1768-1741)
Antonio Vivaldi jobbade bland annat pÄ ett barnhem som kyrkan hade. Barnhemmet tog emot förÀldralösa flickor och alla tjejerna lÀrde sig spela instrument och/eller sjunga. Vivaldi skrev massvis med musik för barnhemsflickorna, bland annat Gloria - lyssna hÀr till höger!
***
Hörde du att det var kvinnor som sjöng tenor och bas? De sjöng alltsÄ lika mörkt som mÀn gör!
Vivaldi började senare jobba vid operan i staden. NĂ€r du hör ordet opera sĂ„ tĂ€nker du kanske pĂ„ ett sĂ€tt att sjunga pĂ„. Men en opera Ă€r en pjĂ€s/ett drama dĂ€r man sjunger i stĂ€llet för att prata. Vivaldi skrev ocksĂ„ konserter för olika instrument. T ex violinkonserterna om de fyra Ă„rstiderna. HĂ€r hör du âVĂ„renâ:
SÄ kyrkan gjorde en egen version av operan, oratorium, som handlade om berÀttelser ur bibeln. SÄ hÀr lÄter den mest kÀnda delen ur Messias. Jag tror att du kÀnner igen den!
En annan kompositör Àr Georg Friedrich HÀndel frÄn Tyskland. HÀndel flyttar till London dÀr han skriver massvis med musik. Bland annat skriver han ett oratorium som heter Messias. Vad Àr ett oratorium? Man kan sÀga att det Àr som en opera, fast för kyrkan. Folk gillade opera jÀttemycket, med stor orkester och drama.
Men HÀndel skrev mest musik för kungen och för operan. Barockens kompositörer skrev alla fortfarande för kyrkan, men mÄnga dem skrev mest musik för opera och orkester. Det kunde man ocksÄ tjÀna mer pengar pÄ. HÀr har du en sÄng ur HÀndels opera Alcina
(1685-1750)
En som ocksÄ var frÄn Tyskland var Johann Sebastian Bach. Men han skrev ingen opera. Han jobbade i kyrkan och skrev nÀstan bara musik för kyrkan. Han skrev ny musik till varje söndag(!) för bÄde kör och orkester. Han var ocksÄ lÀrare i orgel, fiol och latin. Samtidigt skrev han ocksÄ massvis med annan musik - och fick hela 20 barn!
Bach var djupt troende evangelisk-lutherskt kristen och skrev sĂ„ fantastisk kyrkomusik att den var minst lika bra som en storslagen opera. HĂ€r hör du ur hans oratorium Johannespassionen. Det Ă€r mycket drama i musiken, solisten sjunger âKom! Kom! Kom!â och kören svarar âVart? Vart? Vart?â och spĂ€nningen byggs upp. Sen kommer svaret âTill Golgataâ som ju Ă€r platsen dĂ€r Jesus dog pĂ„ korset. Mycket drama!
Bach vid sin orgel
Men Àven Bach skrev musik som inte skulle fÄ fram nÄgot budskap, enligt barockens ideal om att musiken har ett vÀrde i sig. HÀr hör du Bachs Air för en liten orkester. Du kÀnner kanske igen den?
"Utan musik skulle livet vara ett misstag"
- Friedrich Nietzsche