đŒ
Musikhistoria
Ny tid - ny musik!
Nytt! Nytt! Nytt!
Under modernismen var det viktigt att allt var nytt! Det skulle inte alls lÄta som det hade lÄtit tidigare. Det behövde inte var fint, folk behövde inte tycka om det - det viktiga var att det var nytt och annorlunda!
FrĂ„n ett A, till sista tonen innan nĂ€sta A börjar (du kommer vĂ€l ihĂ„g nĂ€r vi pratade om tonerna?) Ă€r det 12 toner. En idĂ© som dök upp, för att man skulle kunna skapa ny och âhĂ€ftigâ musik, var att man inte fick spela en av de 12 tonerna, förrĂ€n man hade spelat alla de andra elva tonerna. Ett A fick alltsĂ„ inte komma tillbaka i musiken förrĂ€n du hade anvĂ€nt alla andra toner utom A först. Det kallas tolvtonsmusik.
Född: 13 september 1874, Wien, Ăsterrike
Död: 13 juli 1951, Los Angeles, USA
Period/stil: MODERNISM
KĂ€nda verk:
Pierrot Lunaire, Pianosvit, Kammarsymfoni
En som höll pÄ mycket med tolvtonsmusik var Arnold Schönberg (1874-1951).
HÀr kan du lyssna pÄ hans moderna, oförutsÀgbara, pianomusik:
Arnold
SCHĂNBERG
(1874-1951)
I Ungern gjorde BĂ©la BartĂłk (1881-1945) precis som man gjorde under romantiken. Han tog sitt lands folkmusik och gjorde klassisk musik av. Men han gjorde den modernistisk. Det lĂ€t mer ânormaltâ Ă€n tolvtonsmusiken, eftersom det fanns en melodi att utgĂ„ ifrĂ„n. Men det lĂ€t Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt annorlunda mot tidigare pianomusik, och definitivt annorlunda mot folkmusiken:
BĂ©la
BARTĂK
(1881-1945)
Född: 25 mars 1881 NagyszentmiklĂłs, Ăsterrike-Ungern
Död: 26 september 1945, New York, USA
Period/stil: MODERNISM
KĂ€nda verk:
RumÀnska folkdanser, Violinkonserter, Orkesterkonsert
Ăven baletten blev annorlunda. Borta var kĂ€rleksdramat med den smĂ€ktande vackra musiken, nu skulle allting vara nytt och hĂ€ftigt. Baletten blev modernistisk Ă€ven den. HĂ€r musik av Igor Stravinskij (1882-1971):
Född: 17 juni 1882, Oranienbaum, Ryssland
Död: 26 september 1945, New York, USA
Period/stil: MODERNISM
KĂ€nda verk:
VÄroffer, EldfÄgeln, Pulcinella
Igor
STRAVINSKIJ
(1882-1971)
MÄnga tyckte att musiken nu blev för konstig, och reagerade mot modernismen pÄ olika sÀtt. Man tröttnade pÄ allting skulle vara sÄ nytt och modernt. Men pÄ ett sÀtt var postmodernismen en fortsÀttning pÄ modernismen, eftersom man letade efter nya uttryckssÀtt, efter att luften gÄtt ur modernismen.
Till exempel John Cage (1912-1992). Han sade, att eftersom man tĂ€nkte att musik kunde lĂ„ta hursomhelst, sĂ„ kunde vad som helst ocksĂ„ vara musik. Det blev nĂ€stan som att han âskojadeâ med modernismen. SĂ„ hĂ€r kunde hans musik lĂ„ta:
Ett drag inom postmodernismen var att plocka upp gamla saker, och stÀlla dem i ett nytt ljus. Att sÀtta nÄgot gammalt i ett nytt sammanhang och göra nÄgot nytt av det. Till exempel som man gjort med den antika pelaren i den postmoderna byggnaden hÀr ovan..
HÀr Àr ett exempel av Michael Nyman (f. 1944). Han har tagit en del av ett stycke frÄn barocken, skrivet av Purcell, och gjort ny musik av det!
Musik av Henry Purcell (1659-1695)
Musik av Michael Nyman, 1982
Dessutom gjorde bandet Pet Shop Boys 2013 en lÄt, dÀr de lÄnade in Michael Nymans musik som intro!
Ett annat sÀtt att reagera var som Arvo PÀrt (f. 1935). Han skrev musik i en postmodern stil som kallas minimalism. Han tog en sak, ett ackord eller en kort liten melodi, och lÀt den hÄlla pÄ lÀnge, precis som Michael Nyman gjorde ovan. Musiken var alltsÄ sÄ lite som möjligt. Det var bara en enda sak, som hÀnde om och om igen, med lite variation. SÄ hÀr lÄter hans Speigel im Spiegel:
"Utan musik skulle livet vara ett misstag"
- Friedrich Nietzsche