đŸŽŒ

Musikhistoria

ROMANTIKEN

Under romantiken blir kÀnslorna och det konstnÀrliga uttrycket viktigt. Musiken blir allt mindre pÄ bestÀllning.

Kompositören blir ett beundrat geni, som skall skriva det han kÀnner för. Och han skall Àlska mycket och intensivt.

Vill du ha en sammanfattning av vad vi gÄtt igenom sÄ hÀr lÄngt? VarsÄgod!

SAMMANFATTNING

Under romantiken blir det extra av allt! Vi fÄr stora symfoniorkestrar pÄ över 100 personer, med flera nya instrument. Musiken ska bygga pÄ, och förmedla, en kÀnsla. Det kan vara sÄvÀl positiva som negativa kÀnslor: jublande glÀdje - eller hjÀrtekrossad ensamhet.


Vi har pratat om hur kvinnor kunde ta stor plats i kulturen under medeltiden, och hur renĂ€ssansen och upplysningen (som började under slutet av barocken och blev som störst under klassicismen) sen begrĂ€nsade kvinnors roll. Under romantiken blir det som allra “manligast”, nu beundrar man stort det manliga “geniet”

Kompositören skulle vara ett geni. Han skulle söka in i sitt innersta, i sina tankar och kĂ€nslor, och sedan förmedla dessa i musik. Han skulle inte skriva musik för att kyrkan, operan, kungen eller nĂ„gon annan bestĂ€llde den - utan för att han sjĂ€lv kĂ€nde för det. 

ÖvergĂ„ngen till romantiken

I övergÄngen mellan klassicism och romantik hittar vi Beethoven och Schubert. De levde under klassicismens villkor, men sÄgs ocksÄ som stora genier pÄ det sÀttet man tÀnkte sig kompositörer under romantiken.


van, Ludvig

BEETHOVEN
 


(1770-1827)

Franz

SCHUBERT
 


(1797-1828)

Född: december 1770, Bonn, Tyskland


Död: 26 mars 1827, Wien, Österrike


Period/stil: KLASSICISM/ROMANTIK


KÀnda verk: Lieder (Erlkönig, Die Forelle), StÀndchen, Ave Maria, Impromptun

Dramatisk symfoni av Beethoven:

Född: 31 januari 1791, Wien, Österrike


Död: 19 november, 1828, Wien, Österrike


Period/stil: KLASSICISM/ROMANTIK


KĂ€nda verk: Symfonier (5, 9), Pianosonater (MĂ„nsken, Pathetique) FĂŒr Elise

Drömmande pianomusik av Schubert:

Romantiken - Mycket kĂ€nslor 

Under romantiken skulle man kÀnna starka kÀnslor. Man skulle dels ha vÀldigt starka kÀnslor för sitt land, nu nÀr nationalismen vÀxte fram. Dels sÄ skulle man uppleva stor kÀrlek. GÀrna olycklig kÀrlek.



En bok som mĂ„nga ungdomar i Europa kom att lĂ€sa under denna tid hette Den unge Werthers lidanden. I denna blir en kille som heter Werher olyckligt förĂ€lskad i Lotte, som Ă€r förlovad med Albert. NĂ€r han inser att han aldrig kommer att fĂ„ Lotte, sĂ„ skjuter han sig sjĂ€lv. Folk blev lite knĂ€ppa, och kĂ€nde överdrivna kĂ€nslor under romantiken. 

Nu blev det ocksÄ vanligt att mÄnga hade ett piano hemma. Oftast ingick det i kvinnans roll i hemmet och hon kunde spela piano och underhÄlla sÄvÀl familjen som gÀster. De som skrev pianomusiken, och upptrÀdde pÄ konserter, var dock i princip bara mÀn.

Frédéric

CHOPIN
 


(1797-1828)

Född: 1 mars 1810, ƻelazowa Wola, Polen


Död: 17 oktober 1849, Paris, Frankrike


Period/stil: ROMANTIKEN


KĂ€nda verk: Nocturner (Op. 9), Fantasie Impromtu, etyder, preludier

Under Chopins liv var Polen invaderat och uppdelat och lydde mestadels under Ryssland. NÀr Chopin flydde till Paris försökte polackerna göra uppror mot Ryssland, men misslyckades. Det ryska styret blev dÀrefter mycket hÄrt. Chopin var vÀldigt ledsen för sitt hemlands skull, och nÀr han dog begravdes hans kropp i Paris, men hans hjÀrta begravdes i hemlandet Polen.

En som skrev fantastiskt fin musik för piano var Chopin. Han kom frĂ„n Polen men tvingades fly till Paris. Han passade vĂ€l in pĂ„ bilden av ett geni under romantiken. Han skrev fantastisk, kĂ€nslofylld pianomusik, pĂ„ ett sĂ€tt som ingen gjort tidigare. 


HÀr hör du Chopins kÀnsla av att vara ensam pÄ natten:

Andra stora kompositörer var bland andra Robert Schumann, som hÀr har skrivit musik som skall förmedla kÀnslan av ett barn som drömmer:

Vi har ocksÄ Richard Wagner, som intresserade sig mycket för sitt lands (Tyskland) och Nordens gamla folksagor, och skrev dramatiska operor om dessa. HÀr hör du musiken av nÀr valkyriorna rider över himlen, för att hÀmta vikingakrigare till Valhall:

Balett

Sist skall vi titta pÄ nÄgot som Àr vÀldigt, vÀldigt lÄngt frÄn den medeltid vi började i. DÀr var det en enda stÀmma som sjöng ett budskap. Vi ska titta pÄ balett. Balett hade funnits lÀnge, men ingÄtt som en del av en opera eller liknande. Nu utvecklas en helt ny version av baletten. Tidigare hade det mest varit manliga dansare, men nu blir det mÄnga kvinnliga dansöser. Man dansar i lÀtta klÀder, med mjuka skor, och uttrycker kÀnslor och tankar i musik och dans - helt utan sÄng och tal.


Vi avslutar med att titta pÄ rysk balett av Tjajkovskij: Svansjön. Den handlar om en prins, som blir kÀr i en svan (jag sade ju att det var lite knÀppt med kÀnslorna pÄ romantiken...), men svanen Àr i sjÀlva verket en prinsessa, som kidnappats och förtrollats av en ond trollkarl.